sunnuntai 26. marraskuuta 2017

HEKS2 - arviointi omista opinnoista

Päätin tehdä HEKS2:sta kokoavan välivaiheen blogiin. Mahdollisuuksia olisi käyttää erilaisia sivustoja, joilla laatia interaktiivisia presentaatioita, mutta kirjoittaen tuntuu kuitenkin itsearvioinnin tekeminen luonnollisimmalta.

HEKS1 löytyy täältä ja osaamiskansio täältä.
Tällä hetkellä opinnot tuntuvat etenevän aika lailla suunnitelmien ja aikataulun mukaisesti. Muutamia kokonaisuuksia on jo suoritettu mutta vielä on tekemistä jäljellä. Vaikka tiedossa oli että opiskelu tulee sisältämään paljon teoreettista pohdintaa, kirjoittamista ja aineistojen lukemista, niin työmäärä ehkä kuitenkin on yllättänyt. Tunnollisena opiskelijana olen pyrkinyt suorittamaan opintojaksoja huolellisesti ja paneutumaan niihin kunnolla, eikä vain hutaissut jotakin kokoon, ja se jo itsessään on vienyt paljon aikaa. Ehkä voikin sanoa, että balanssi oman työelämän, vapaa-ajan ja opiskelun välillä on heilahdellut välillä paljon. Tavoitteena joka tapauksessa on saada opinnot valmiiksi vuoden sisällä.

Tähän asti olen saanut kuitenkin aikaan jo aika hyvin kaikenlaista:
- luen enemmän koulutukseen ja sen uudistukseen liittyviä uutisia, seuraan OAJ:n, OKM:n, Opettaja-lehden juttuja ja Twitterissä opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen päivittäisiä twiittejä koulutuksesta
- olen enemmän perillä nyt ammatillisen koulutuksen säädöksistä ja ohjeistuksista, opettajien pätevyysvaatimuksista ja arviointikäytännöistä
- olen perehtynyt oppimiskäsityksiin ja saanut selkemmän käsityksen siitä, millaista oppimiskäsitystä omalla alallani enimmäkseen on (kognitivismi/konstruktivismi)
- olen ylipäänsä perehtynyt erilaisiin blogikirjoituksiin ja artikkeleihin, joissa puhutaan opettamisesta ja sen eri muodoista, opiskelijoita aktivoivasta opetuksesta ja huomannut kuinka monimuotoista opettaminen ja opiskelu voivat olla ja kuinka ei ole vain yhtä tapaa opettaa/oppia
- olen päässyt havainnoimaan jo muutamia opetustunteja, mutta vielä täytyy käydä seuraamassa lisää. Näistä havainnoista on tullut itselleni ajatuksia siitä, millaista on hyvä opettaminen.
- olen suorittanut oman opetusharjoittelujaksoni Metropolian AMK:ssa laboratorioanalytiikan linjalla, mikä oli todella mukava kokemus ja opetti enemmän kuin mikään teoreettinen analysointi siitä, mitä opettaminen on oikeassa elämässä. Pääsin perehtymään opettajan arkeen koulumaailmassa ja verkostoitumaan. Myös saamani palaute on antanut uskoa siihen, että tämä on hyvinkin mahdollinen urasuuntaus tulevaisuudessa minulle.
- kirjoitan blogiini aina lähipäivien jälkeen mieleen jääneet ajatukset ja havainnoinnit kokoavasti
- olemme olleet hyvin yhteistyössä vertaisryhmän jäsenten kanssa ja antaneet neuvoja ja ajatuksia miten eri opintojaksot tulisi suorittaa
- olen oppinut paljon erilaisista sovelluksista, joilla laatia interaktiivisia presentaatioita, luentoja, testejä, tuntisuunnitelmia tai mindmappeja. (Flinga, Padlet, Popplet, Kahoot, Sway, Prezi..) Nämä ovat avanneet silmäni täysin sille, miten eri tavalla voi esim. laatia luennot ja kuinka visuaalisuus vaikuttaa opittavan aiheen mielekkyyteen
- olen noin yleisesti ottaen huomannut kuinka laaja-alainen,monimuotoinen ja poliittinen tutkimusalue koulutus on, kuinka eri tahot vaikuttavat siihen ja kuinka montaa opettajaa ja opiskelijaa kaikki tulevat päätökset ja säädökset koskevat.

Arviointi omista opinnoista:
- yleisesti tähän asti käytyä opiskelun kokonaisuutta ajatellen uskon, että olen ollut aktiivinen opiskelija, kyselevä, asioista selvää ottava, kriittinenkin.
- koen olevani valmiimpi opetustyöhön nyt, kun on jo jonkinlainen teoreettinen tieto (käyttöteoria) ja varsinaiset opetusharjoittelut takana
- pedagoginen osaaminen on kehittynyt hieman syvällisemmäksi nyt teorian ja käytännön myötä, mutta enemmänhän se kehittyisi ja vahvistuisi, jos tekisin töitä opettajana. Tämä tuntuu ehkä kuitenkin jäävän pintaraapaisuksi ja lisää kokemusta toivon saavani, jotta taidot kehittyisivät.
- olen saanut jo nyt monia mahdollisuuksia verkostoitua ja saada jalansijaa urasuuntaukselle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti