Heli näytti Valmentavan ohjaamisen esityksen, joissa selitettiin millainen on hyvä ohjaus-valmennusprosessi.
Ohjaus-valmennus prosessi:
- puhutaan siitä mitä on sovittu viime kerralla kun tavattiin
- käydään läpi tapaamiskerran tavoitteet
- faktojen tarkastelu
- miten on edennyt edellisen tapaamiskerran jälkeen
- määritä yksityiskohtaiset tavoitteet ohjattavalle
- millaista edistymistä toivoo työnsä suhteen
- mitä odotuksia on
- mihin haluaa fokusoitua
Faktojen tarkastelu:
- mitkä asiat on selkeitä/epävarmoja
- mitä esteitä ideaaliin pääsemisessä on
- mitä epävarmuustekijöitä
Vaihtoehtojen kehittely - aivoriihi
- tuotetaan ideoita kritiikittömästi
- tuotetaan ideoiden arvioinnin kriteerit esim. kustannus, käytännöllisyys
- ideoiden arviointi
- ideoiden täytäntöönpano
- rikotaan totuttuja ajattelutapoja
Kuuntelemisen 3 eri tasoa
1.
- ajattelet itseäsi: mitä haluan? miten ilmaista tämä?
- tarkkailet itseäsi: mitä kysyn seuraavaksi?
- annettaessa neuvoa, kerrotaan omista kokemuksista, käskytetään..
- valmentaminen ei pitäisi olla tällä tasolla
2.
- keskityt tiukasti valmennettavaan
- keskityt tuomitsematta hänen sanomiseen
- ei provosoiduta
- olette yhteisen asian äärellä
- kiinnostusta, luovuutta ilmassa
- esität fokusoituneita kysymyksiä
- tiivistä valmennettavan sanomat omin sanoin ->hahmotus
3.
- tietoisuus virittynyt äärimmilleen
- kykenet samaistumaan valmennettavaan
- kuunteleminen hyvin keskittynyttä
- olet tietoinen nyansseista
- luet rivien välistä
- olet tietoinen mielentilan muutoksista
Teimme pienissä kolmen hengen ryhmissä Peilaa ja Palauta-kuunteluharjoituksen. Tarkoituksena oli olla vuoron perään ohjattava, ohjaaja ja kuuntelija(=havainnoija) ja keskustella onnistuneesta ohjaustapahtumasta/-tilanteesta. Ohjattavan tuli kertoa omasta tapahtumasta ohjaajalle jonka tuli sitten esittää peilaavia kysymyksiä ohjattavalleen - toistamalla, tiivistämällä, nostamalla esiin, tarkentamalla kysymyksiä ja pieniä seikkoja. Kuuntelijan rooli oli huolehtia ajankäytöstä ja havainnoida ohjattavan ja ohjaajan välistä kommunikaatiota. Saimme hyvin erilaiset keskustelunaiheet erilaisista taustoista johtuen ja kokosimme keskeisimmät piirteet, joita esiintyi ohjattavan ja ohjaajan välisissä keskusteluissa ja joita on listattu 2. ja 3. kuuntelun tasoilla.
Loppupäivästä vietimme Espoon kaupungin kirjastossa Entressenissä, jossa yksi ryhmä piti heidän järjestämänsä toiminnallisen iltapäivän.

Aiheena oli erityisopetuksen tukeminen ammatillisessa koulutuksessa. Alussa kerrottiin joustavista perusopinnoista ja erityisopetuksesta erityisesti kun sen tarpeen kriteerit täyttyy. Saatiin myös esimakua Tuetun oppisopimuksen käsikirjan sisällöstä.
Ammatillisen 2. asteen opiskelijoista myös kerrottiin, minkälaisia erityistä tukea vaativia opiskeljoita on, heidän taustoistaan ja heidän erilaisista moninaisista oppimisvaikeuksista, esim. luku- ja kirjoitustaidot, matemaattiset vaikeudet, avaruudellinen hahmottaminen, keskittyminen..
Ryhmä oli myös saanut kirjaston oman henkilökunnan esittelemään heidän Celianet.fi sivustoa, joka tarjoaa äänikirjoja lukemisongelmista kärsiville. Sivuston kirjat ovat suunnattu vain luki-/näköhäiriöisille, jotka ovat oikeutettuja saamaan tunnukset ja käyttämään palvelua.
Lopuksi meille esiteltiin puhe-ja kommunikaatiovaikeuksista kärsivien ihmisten kommunikaatiomenetelmistä ja tulkkauksista.
Kuvan avulla tuli keksiä mikä laulu oli kyseessä. Meille jaettiin kansioita, joiden avulla luki-ja kirjoitushäiriöisten opiskelijoiden (lapsien) kanssa pystyy kommunikoimaan osoittamalla kuvia, joiden kautta voi koota lauseita. Teimme päivän lopuksi pientä parityötä käyden läpi kuvia ja yrittäen keksiä ymmärrettäviä lauseita niistä koostaen. Toiminnallinen iltapäivä päättyi lyhyeen palautteeseen, jonka me annoimme iltapäivän järjestäjille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti