Toinen lähipäivä hurahti käyntiin pedagogisen käyttöteorian mietinnällä ja sillä miten tulevat opetuskertamme tulevat muokkaamaan sitä. Mietimme millainen opettaja olemme/tulemme olemaan, minkälainen orientaatio meillä on omaan opettajuuteen, minkälaista oppimiskäsitystä meidän opetus noudattaa. Jos käytämme esim. konstruktivistista oppimiskäsitystä, miten se näkyy opetuksessa? Opetusta ei laadita oppimiskäsitysten pohjalta. Opetusmenetelmät laaditaan sen mukaan millaiset menetelmät sopivat millekin opiskelijaryhmälle, osaamistavoitteet vaikuttavat tuntisuunnitelman rakentamiseen, ja siten asiat ovat kytköksissä toisiinsa ilman että niitä pysytttäisiin täysin eristämään toisistaan. Oma pedagoginen käyttöteoria, mitä oppimiskäsitystä oma opetus noudattaa, varmasti muokkautuu opetuksien aikana. Jotakin kirjallisuutta olisi siis hyvä lukea tätä varten, ihan vain saadakseen paremman kuvan näistä -ismeistä. Engeströmin (-82) opas ja Lindblom-Ylänne "yliopisto-opettajan käsikirja" olisivat varmasti sellaiset joista saa hyödyllistä tietoa teoreettisista käsitteistä ja perusteista. Myös opetussuunitelmia laadittaessa suositeltava kirja oli Kirsti Lonka - Oivaltava oppiminen.
Kun päivä oli puolessa oli meidän vertaisryhmän vuoro astua esiin ja esittää meidän laatima toiminnallinen iltapäivä muille ryhmille. Tehtävänä oli Suomi Sata-teemaa noudattaen ottaa selvää ja kertoa omin sanoin ja tavoin erilaisista maamerkeistä Helsingin keskustassa, jotka jollain tavalla liittyvät historiaan tai nykyaikaan, niiden historiallisesta ja kulttuurillisesta merkittävyydestä ja miten ne heijastavat ajan kulua. Pohjustimme iltapäivää videoilla, joilla ensimmäinen kuvasi Helsinkiä 1900-luvun alussa ja toinen nykyajan monikulttuurisuutta. Lähdimme liikkeelle keskustaan ja siellä ryhmien jäsenet olivat keskenään sopineet järjestyksen paikasta A paikkaan B ja lopulta Musiikkitalolle, jossa kävimme läpi tehtävänannon, annoimme palautetta ja saimme myös palautetta, sekä ryhmien jäseniltä että tutorilta. Kaikenkaikkiaan tehtävä oli hyvin tehty ja kaikki panostivat omiin osuuksiinsa erinomaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti